06 april 2015

Aqua och Olivers vecka

Jag kan ju börja med att säga att hösten 2014 försökte vi betäcka Aqua och det blev ett misslyckat försök.
Nu gör vi ett nytt försök med en annan hane denna gång.
Förra lördagen så började Aqua dansa för dom andra brudarna här på kenneln och vika undan sin svans.
Hon hade inte heller klottat blod före så vi var inte beredda på att det var dags, hon hade varit svullen en vecka före men det kan ju tikarna bli före det egentliga löpet börjar. Så vi tänkte helt lugnt att löpet börjar säkert inom en vecka.
Där fick vi bita i det sura äpplet. Jag fick nästan panik hur jag skulle göra, varför så snabbt på, varför har hon kört med ett tystlöp just nu och aldrig förut, kan jag så här i sista minuten ta kontakt med hanhundens ägare.
Det var ju från början sagt att Aqua skulle vara hos hanen (Oliver) en vecka. Men eftersom detta kom så snabbt på och dom hade planerat att åka bort så fick vi ändrade planer och hanen fick komma hit istället.
Jag måste poängtera att Olivers ägare var verkligen hjälpsam här. Och ordnade upp så att vi inte behövde åka längre än Björneborg för att hämta upp honom.

Söndagen hämtade vi honom i Björneborg på kvällen.
När vi kom hem tog vi alla hundarna för att gå ut på en promenad för att de skulle få bekanta sig utomhus med varandra.
De accepterade genast Oliver och Oliver accepterade vår flock.
Sen var vi alla så trötta efter resan så vi bara satt på golvet tillsammans med Oliver och Aqua så de fick bekanta sig mera med varandra.

Måndag morgon när mitt dagbarn hade kommit så klädde vi på oss och tog en ca.3 km promenad med hundarna och killen för att hundarna skulle vara lugna och nöjda.
Och eftersom jag har då 3 löptikar på samma gång varav 2 år i höglöp samtidigt och 2 hanar i huset så har jag fått ha huset uppdelat i 3 delar (tackar den underbara personen som kom på grindar och mej själv för att jag skaffat mej 2 st).
Terra och Odin har fått hålla sig i grovköket och "garaget", Aqua och Oliver har fått bo i köket medans Inka och Tiini har fått hålla sig i vardagsrummet och hallen.

Ännu på måndagen visade Oliver inget stort intresse för Aqua. Som ny uppfödare började ju så klart frågorna snurra i huvudet igen.
Är det för tidigt ännu? Är det för sent? Finns det ingen kemi mellan dem? m.m.

Först på lördagen blev det en hängning och vi hoppas på att det blir valpar till sommarn.
Veckan har känts lång i väntan på att vi skulle få en lyckad betäckning.

Nu har vi måndag morgon och Oliver får stanna till nästa helg då det är utställning i Vasa så vi får möta upp Olivers ägare där. Jag kommer ju självklart också att ställa ut Odin och Terra.
Jag vet att Odin är i mindre laget men jag vill ju så klart ändå se vad domaren har att säga utöver hanns storlek.



Terra och Odin fick agera påsk kärringar till detta års påsk kort


Så klart fick Oliver också klä ut sej lite :)



Inga kommentarer: